Jom Sembang!


ShoutMix chat widget

My Bumblebee....

Sunday, March 13, 2011

kAweN,NikAh, WaliMaH....

Tadi alhamdulillah,aku baru menghadiri kenduri walimah sahabat kepada fiancee'q,.musim2 cuti ni ramailaa yang amik kesempatan nuntuk melansungkan perkahwinan mereka..kawan2 aku pun tahun ni dh byk walimah yang aku trima..yang plg sedih sekali semalam walimah TG.Nur Aishah dan Khalil kawan aku sejak ting 1 lagi dan AKU TAK DAPAT DATANG,..khalil tu xdelaa aku kenal baik sgt..tp dgn Tg.nur aishah nii mmg rapatlaa..tringat tym kat skolah dulu kat asrama..mmg kuchahlaa yang selalu bersama aku..suka duka aku lalui dgn dia.wataknya yang selambe dan sgt caring nii mungkin memikat hti rmai org..tak sangka akhirnya jodohnya dengan khalil..hihi kepada kuchah aku dah jahat sb aku dh jnji nak dtg..tp krna sbb2 yang aku xdpt nak elakkn xdpt aku mnyaksikan ko mnjadi rja shari...maaf sejuta kali taw..
Kuchah dan khalil kawen~sweetttt
Tahun ni juga beberapa kawan baik aku akan membina masjid bersama orang tersayang..ade imani,syafawati,raja syahira,izzzah inani...hai aku nii bila laa lagi..dah tringin sgt nk jdi rja shari tp msih x bsdia kot nk pikul tggjwb sbg istri..tp kita mmg xkn bersedia slg kita xbrhdpn dgn bnde tu..aku harap waktu itu akn smpai dan aku mmpu mmpersiapkan diri mnghadapi hidup berumah tangga...

td aku g knduri kawen dekat johor ni....aku tgk berseri sgt2 pengantin dia tu..waa patutlaa aku tgk kak mar dan ust.syukri tuu berseriii sgt..mulenye aku xthu dorg nii pengantin baru..kitorg ngjr skali..tp xthu knpa stiap kli aku tgk dorg nii mcm xpuas tgk myb tu laa yg tgh berlaku kat smua pngntin2 baru kite nii kan..hmm mungkin itu klebihan yang dibawa oleh feromon yang mmbuat diri kita  bahgia sehinggga meransang otot2 wajah dan salur darh dekt muka jadi cantik..hakikatnyaa itulah anugrah dari Allah yang tidak terhingga..

 Semalam aku tgk crita "licence to wed" aku pun terpikir..ade baiknya kawen care barat..setiap isteri dan suami harus melafazkan "vow" perkahwinan mereka masing2..sbg janji dia dan suami..(kalo lafaz taqlid ni yang suami ucapkan pun janji jugak)..tp vow nii dorg yang reka sdiri..apa isi hatii mereka mereka luahkan di depan semua hadirin yang dtg mnyaksikan perkhwinan mereka..dan kalo aku mendapat peluang untuk mengucapkan vow itu..mungkin inilah vow ku itu...
 .
  • Puji-pujian buatMu Tuhan Lantaran telah menjadikan aku seorang perempuan
  • Diciptakan dari tulang rusuk kiri Adam dengan seindah kejadian
  • Akulah si tulang bengkok Yang Kau gubah dengan kekuatan perasaan
  • mengatasi panjangnya akal fikiran Sebagai fitrah dan
  • anugerah hasil doa seorang lelaki namun biarlah
  • kejadianku memberi guna 
  • Bengkok yang ada manfaatnya...

  • Kiranya aku menjadi seorang isteri
  • Kurniakanlah aku kekuatan yang membolehkan aku
  • Menjadi tulang belakang seorang suami...
  • pengembang perjuangan di sayap kiri
  • Diadun dengan kelembutan yang melayakkan aku
  • Menjadi teman setia, penyejuk mata, pembina  semangat, penguat jiwa
 
  • Seanggun peribadi Siti Khadijah
  • Sumber ketenangan Muhammad SAW Utusan Allah SWT
  • Bebad jiwa dari belenggu perasaan keperempuanan yang  memiliki nafsu sembilan
  • Merdeka dari kepentingan peribadi
  • Setulus Siti fatimah yang sering saja ditinggalkan
  • suaminya saidina Ali
  • Dihantar pemergiannya tanpa bertanya.."bilakan pulang?"

  • Disambut kepulangannya dengan khidmat...bersulamkan kemesraan
  • Rumahtangga adalah syurga, tempat suburnya cinta ketuhanan
  • akal yang tunggal...tidak akan dibiarkan hanya
  • bergelar dicelahan periuk belanga
  • Dibalik lipatan lampin anak
  • Menjangkau kebangkitan Islam di alam sejagat
  • Menjadi pentadbir disebalik tabir

  • Namun, "siapalah aku untuk memiliki watak wanita solehah...
  • dek berkaratnya mazmumah yang bersarang di hati"
  • Maka kurniakanlah aku sekeping hati yang sentiasa insaf
  • Hak seorang suami tidakkan mungkin dapatku penuhi
  • Biar telahku jilat nanahnya yang berlelehan
  • telah ku tadahkan wajah untuk mengusap debu ditelapak kaki 

  • Dan sememangnya aku mengimpikan
  • Watak seorang ibu yang bakal melahirkan
  • Putera-putera secekal Musa'ab bin Umair yang
  • menggadai dunia demi kasih TuhanNya
  • Segigih Zubair Ibnul Awwaam yang diangkat oleh rasul sebagai hawarijnya
  • Hasil didikan ibunya...
  • setelah melalui zaman  anak-anak yang yatim dan kekurangan

  • Memiliki puteri setabah dan seteguh Masyitah...
  • rela direbus demi mempertahankan iman atau
  • suci Maryam yang seluruh hidupnya mengabdikan diri  kepada Tuhan
  • Meskipun aku bukan ibunya yang memiliki peribadi semurni Siti Fatimah
  • Ibu Syeikh Abdul Kadir Jailani...
  • yang tiap titis darah mampu berzikir ke hadrat Ilahi
  • Mudah-mudahan zuriatku bakal menampilkan
  • Mujahid-mujahid yang rindu memburu syahid
  • Srikandi-srikandi yang memakmurkan muka bumi Allah dengan kesolehan

  • Yang saling rela berkorban dan dikorbankan
  • Buat menyemarakkan Islam di akhir zaman sepertimana
  • Kisah seorang ibu yang telah kematian
  • putera-puteranya di medan jihad
  • "Mereka telah berbahagia sebagaimana aku bahagia....
  • Aduhai, kiranya aku punya seorang anak lagi, aku rela dia turut gugur dijalan Ilahi..."

  • namun jika aku, Kau taqdirkan akan kehilangan mereka, tetapkanlah hatiku
  • Setenang Ummu Faisal...
  • yang tidak menjadikan kematian suami dan anak-anaknya
  • Halangan untuk membulatkan kecintaan buatMu Tuhan
  • Redhailah daku yang dhaif ini sebagai hambaMu...
  • inilah pengaduan,harapan dan munajat 
  • kiranya kekasihMu sendiri pernahberucap...
  • " Ku lihat kebanyakan dari isi neraka itu adalah perempuan..."

kak mar dan ust syukri(smp skrg berseri)
  • Tanpa petunjukMu
  • Selangkah yang mengiringi ku ke syurga
  • Sederap mencebur ke neraka
  •  

6 comments:

husnataqwa said...

sedakknyo g bekwoh... takdok ayoh laaa

Anonymous said...

dapat mkn nasi lemak free

hanankamar said...

nasik ayam kaliii

hanankamar said...

huk aloh, nasik lemok harga 50sen, takkan nak letak ayammm

MOHD AYUB SOLIHAN said...

oppss..nasi aye...

nurul said...

selamat pengantin baru my bestfren~~ku chah..