Jom Sembang!


ShoutMix chat widget

My Bumblebee....

Sunday, March 27, 2011

Doakan aku^-^

kali ni saya nk crita 1 topik yang melanda diri ini...walimah dan nikah kawen...nk ckp pandai dr sudut agama xdelaa..nk ckp byk pnglaman..pun tidak..hanya nk berkongsi buah fikiran..


Taufik ,abangku pernah nasihatkan aku~
"dont spend money that u dont have
       to buy something that u dont need
          to please someone that u dont like"


kata2 nii keep on blinking dlm benakku..berkenaan situasi aku skrg..hri tu ade makcik dtg rumah aku dy ckp..anak mak lijah kg seberang wat knduri blnje hantaran 20K..knduri nyee besarrrlaaa sgt...
aku tanye laki tu keje ape??
mak cik aku jwab TUDM..owh..mak aku pun trus sambung..haa kakak,kite pun kne wat lg besarlaa kann...
aku senyum je trus berlalu..hritu jiran aku kawen..kawen ngn org putrajaya..besar sgt knduri dy..mewah sgt klo tgk..kakak aku ckap.."adik kne wak lg besar laa dr dy"


Sekarang waktu aku dh tiba..dan sad to say..aku xkn mmpu buat sebesar itu..hanya skdr yang mmpu,aku ni pun xdelaa istmwa sgt...hnya org besa2 xsetuah dy dpt nikah ngn anak dato ke CEO syrkt ke apa..org2 biase je..so aku dah hncurkan hrpan mak ayah aku xdpatlaa aku keje dlu sblm kawen spya dpt wat besar n meriah nk ajk sme kanalan dr London hingga ke Mekah(graw je tw)..nsib baik laa bu n bak ttp sokong aku..Alaaa majlis besar itu x menunjukkn kebhgiaan perkhwinan dy..-"eleh mentang2 majlis dy kcik nk kondem mjlis besar"kata hati kamu yang baca ni..
mane ade..kalo berkemampuan nk bt majlis beribu2 xpelaa.. ni aku nii anak muda..lepas kawen nak isi perut nk g smbg bljr..kne pakai dwet lg..bukan kate lepas kawen dok sengih je..hidup mst dteruskan..semua org tertnye2 kan msih bljr,nnt blik indon dok jauh jgak...
pening aku nk jwab pertanyaan tu..aku klo ckp pandai2 nnt salah cakp  xbrani plak..so aku diamlaa..bialaa sme org tnye pun aku xde jwapan...mungkin jodohku dah  smp..mmg waktu brtunang tu plannye 2 thun..tp inilah namenye takdir...
soalan 1
Bolehke aku blajr nii klo dh kawen..tringat nnt xbleh tumpu perhatian...
--> aku pun nk jwab dalam hati..klo x kawen pun mstilaa ade rindu tu..pastu tringat jgak..klo lpas kawen yang aku tringatkan tu suami aku~dapat phala..klo dok kapel igt kat org laki tu dosa...blajar ni suatu ilmu,sbuah cahaya..dan bende2 yang boleh mnggelapkan hti ni sbnrnya sdkit sbyk mnggangu tumpuan aku..bmbg klo tringt lebih2 byk dpt dosa dr phala...
itu jwapan yang dlm otak aku laa..nk ckp kua kt mulut..xde beran..
soalan 2
nnt kalo xsmpt hbis bljr dh pregnnt kan sush..nk branak lg..nk kne tgguh blajar lg
-->dlm otak nk jwab:alaa..klo dah rezeki..xpenah Allah ckp,anak tu merupakan bala..ssungguhnya anak itu rzeki..tp ikut kmmpuan laa..aku pun x rncg nk ade anak awl..kan name lg dokter..byk contraception ade...so..doa+usaha=BERJAYA


soalan 3
xpeke nnt wat kcik jelaa mjlis tu...klo keje bleh bt besar sket
-->sape XNAK  knduri besar2..sme org berhrp nk wat mjlis mcm Dto K n Siti xpun mcm ayu Raudhah xpun mcm DATo muzafar tu..tp sapelaa aku nak lwan khendak takdir??kalo rzeki aku hnya dpt sbsar tu,mjlisnye kcik hantarannye stkat gula,sardin n tepung..xpelaa itu x mnjamin kmuliaan aku disisi ALlah...Bialaaa..aku redha dan berharap dgn mjlis yang kecik nii pun ade keberkatan sehingga ade kbhgiaan disitu..dihdiri para malaikat n dan biidadari syurga....waa bestnyeee..amiinnn ya Allah amin..smga ade HUruun eien dtg ke mjlis kami nnt Ya Allah...


pelbagai persoalan dan pelbagai jawapan aku nk jwab tp xpnah kua dr mulut nii..sb im bad in explaination..
Tapi kita anak muda, nk kne hormat ckp org tua..dorg bckp xgne teori Freud ke Thompson ke ...tp pengalaman dorg sdiri....kmungkinan kata dorg tu benar dan mungkin salah..tp yang PASTI mereka cakap demi kebaikan kita jgak..


SO cakapa banyak x guna..aku pun trima lamaran Mohd Ayub dan berharap hati ini mmpu mentaati beliau sbgmna Rasulullah bersabda
"kalau ada makhluk boleh sembah makhluk,akanku suruh isteri2 menyembah suaminya"-muttafqun alaih..


Hakikat sebuah amalan yang disukai Allah dan MAlaikat dan Rasul kita,pasti ada godaan syaitan dan iblis yang akan memusuhkan,dan membisikkan pergaduhan,perperangan..mulalah semua jadi sensitif..tp yang kita ad adalah doa..senjata yang lebih kuat dari sglanya..


Kawan2 kat indon,kat mesia pun byk yang xboleh datang,byk yang xdpt cuti..aku paham..aku hanya memohon kat semua yang mengenali diri ini agar mendoakan aku..doakanlah smga majlis Nur Hannani Murni Indah nii berjalan lancar,Kalau diuji pun bia kami kuat hadapi ujian itu,doakanlaa saya menjadi Isteri yang solehah dan Mohd ayub menjadi suami yang soleh kepadaku..Doakanlah smga Allah menjadikan aku lebih baik dari sebelum ini dan doakanlah kejayaan aku dunia dan akhirat...Doakanlaa kebhgiaan kami hingga kami ke syurga...tlonglah kawan2 dan kenalan semua..doakanlah aku...dakanlah aku..aku sgt mengharapkan doa kalian..
sukran ala Ziarah...







nak pelamin cenggini ye bu..
 ,

3 comments:

Anonymous said...

alhamdullilah ya allah...kau permudahkanlah urusan dunia temanku ini untuk mencari akhiratmu...

semoga hang & pasangan dapat sama2 tabah harungi liku-liku kehidupan.aku tumpang gembira dalam kegembiraan hangpe berdua(^_^)

5083 said...

perkahwinan adalah 1 ikatan yang suci untuk menyatukan 2 insan yg akil baligh mengikut sunnah rasulNya.Janganlah ia dicemari dgn fitnah, kesombongan, pembaziran dgn khurafat yg boleh merosakkan hati manusia.jangan memaksa diri utk lakukan sesuatu yg kita tidak mampu.bebanan yg tak dijangka akn menimpa jika tidak dikengkang dari awalnya.moga difikirkan dan dipermudahkan segala urusan hendaknya....aminnnn..

Anonymous said...

from usamah, ustzh, bile tarikh kawen ek